Pediatric care proximity in Germany
2024
Neumeier, Stefan
Inglés. In Germany, healthcare provision is governed by the Bedarfsplanungs-Richtlinie (Needs Planning Directive), which sets national guidelines for determining regional treatment capacities based on population-to-physician ratios and morbidity rates. Despite these regulations, spatial imbalances persist, resulting in physician oversupply in attractive and undersupply in peripheral areas, impacting pediatric care accessibility. This study examines changes in the distribution, accessibility, and capacity of pediatricians nationwide using official location data from 2011 and 2021. Utilizing Kernel Density Estimate, Raster-Based Accessibility Analysis and Enhanced Two-Step Floating Catchment Area Analysis methods, disparities in pediatrician accessibility, particularly between rural and non-rural areas as well as between the individually available means of transport car, bicycle, foot, and foot plus public transport are identified. The analysis results suggest that disparities in pediatrician accessibility exists especially between rural and non-rural areas. Generally, throughout all analyzed means of transport, non-rural regions tend to have higher rates of pediatrician accessibility, whereas rural areas and especially the rural hinterland experience the opposite, often with significantly lower accessibility levels or even inaccessibility, especially when it comes to the means of transport bicycle, foot, and foot plus public transport. This suggests that rural regions face distinct challenges in accessing pediatric healthcare, closely related to the availability of individually usable modes of transportation, warranting targeted interventions.
Mostrar más [+] Menos [-]Alemán. In Deutschland wird die Gesundheitsversorgung durch die Bedarfsplanungs-Richtlinie gesteuert, die nationale Vorgaben zur Bestimmung regionaler Behandlungskapazitäten anhand von Arzt-zu-Bevölkerungs-Verhältnissen und Morbiditätsraten festlegt. Trotz dieser Regelungen bestehen weiterhin räumliche Ungleichgewichte, die zu einem Überangebot an Ärzten in attraktiven und einem Unterangebot in peripheren Gebieten führen, was sich u. A. regional auch auf die Zugänglichkeit zur pädiatrischen Versorgung auswirkt. Vor diesem Hintergrund untersucht die Studie unter Verwendung von Standortdaten von Kinderärzten aus dem Bundesarztregister aus den Jahren 2011 und 2021 mit Methoden der „Kernel-Dichteschätzung “, der „Rasterbasierten Erreichbarkeitsanalyse “ sowie der „Enhanced Two Step Floating Catchment Area Methode “ Entwicklungen und Unterschiede in der regionalen Kinderarzterreichbarkeit bei Nutzung der Verkehrsträger Auto, Fahrrad, Fuß und Fuß plus öffentlicher Verkehr. Die Analyseergebnisse deuten darauf hin, dass es zwischen ländlichen und nicht-ländlichen Regionen Unterschiede in der Erreichbarkeit von Kinderärzten gibt. Generell weisen nicht-ländliche Regionen über alle analysierten Verkehrsmittel hinweg höhere Kinderarzterreichbarkeiten auf, während in ländliche Regionen und insbesondere im „ländliche Hinterland “ die Reisezeiten zu Kinderärzten z.T. deutlich länger sind, insbesondere wenn kein Pkw genutzt werden kann. Weiter deutet die Ergebnisse darauf hin, dass Bürger und Bürgerinnen in ländliche Regionen vor besonderen Herausforderungen im Zugang zur kinderärztlichen Versorgung stehen, die eng mit den individuell nutzbaren Verkehrsmitteln zusammenhängen, so dass dort z. T. andere Maßnahmen benötigt werden als in nicht-ländlichen Regionen wenn man beabsichtigt den Zugang zur kinderärztlichen Versorgung zu verbessern.
Mostrar más [+] Menos [-]Palabras clave de AGROVOC
Información bibliográfica
Editorial Springer International Publishing
ISSN 2524-4965Este registro bibliográfico ha sido proporcionado por Thünen-Institut